"Jak Zrobić Bloga i Jak Go Pozycjonować w Google..."


Optymalizacja na stronie


Google analizuje kilkaset elementów na stronie i dużo, dużo więcej poza nią i na tej podstawie decyduje o rankingu.

Nie jesteśmy w stanie tego wszystkiego rozszyfrować, możemy natomiast skoncentrować się na tym procencie, który pozwoli uzyskać sporą poprawę.

Poniżej opisałem elementy wg mnie najważniejsze:


 

1. Słowo kluczowe musi wystąpić w nazwie domeny i w linku podstrony.

To bardzo ważny element, którego posiadanie może ci zapewnić wygraną z wieloma konkurentami, którzy o niego nie zadbali.

keyword-in-title

(Pozycjonowanie tej strony na pierwszą pozycję zajęło mi niecały miesiąc. Pomimo, że konkurencja na tamtą chwilę na to słowo kluczowe wg Google to 1.620.000 wyników, udało się to zrobić bez większych problemów.)

 

Najlepiej kupować domeny z rozszerzeniem pl, ewentualnie com lub com.pl, choć inne też oczywiście da się pozycjonować.

Słowa kluczowe w domenie można oddzielić myślnikiem. Jeśli domena jaką chcesz wykupić jest zajęta, możesz też dodać do niej jakieś słowo, np. remonttarasulodz.pl, lub lodzremonttarasu.pl, choć podobno lepiej dodawać coś po słowie kluczowym niż przed (im słowo kluczowe wystąpi w domenie wcześniej tym lepiej).

 

Dobrze odczytywane przez Google jest wykupienie domeny od razu na 2 lub 3 lata. To świadczy m.in. o tym, że ktoś podejmuje działanie długoterminowe, strona będzie rozwijana, itp. To może podbić ją w rankingu.

Ponadto ważne jest aby domenę przedłużać terminowo, tzn. unikać sytuacji w których to strona będzie nieaktywna bo to na pewno wpłynie niekorzystnie na pozycję w wyszukiwarce.

 

Ja kupuje domeny w serwisie, w którym za pierwszy rok płacę 14zł, a za odnowienie 55zł.

Ponad to, jeżeli kupisz tu hosting minimum EasyPack+ (około 7zł/miesiąc) to domenę na rok dostaniesz GRATIS.

Taniej nie znalazłem. Jeśli będziesz chciał skorzystać to możesz to zrobić przez ten link >>

 

Jeśli główna fraza na jaką zamierzasz pozycjonować stronę internetową zawiera polskie znaki (ą ę ó ź ż ć ł) to rozważ zakup domeny właśnie z takimi znakami.

Wiem, wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do wpisywania domen bez takich znaków, ale zauważ, że tobie zależy na tym aby Google odpowiednio oceniło twoją witrynę i wyświetliło ją jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki.

Ludzie nie będą musieli wpisywać adresu, tylko klikną w link, który im się wyświetli. Jeśli wyszukiwana przez Internautów fraza częściej wpisywana jest w Google z polskimi znakami niż bez tych znaków to Ty powinieneś się dopasować do tej frazy, która tobie da więcej wejść na stronę.

Możesz również wykupić domenę z polskimi znakami i jej odpowiednik bez polskich znaków, następnie tę drugą przekierować na pierwszą. Tym sposobem, gdy ktoś ręcznie wpisując adres pominie polski znak i tak trafi na twoją domenę.


 

Jeśli tworzysz podstronę, w jej adresie KONIECZNIE musi znaleźć się słowo kluczowe, na którą będziesz ją optymalizował.

Zwróć uwagę na poniższy obrazek.

Domena – spryciarze.pl nie dotyczy remontu tarasu. Jest to przecież portal, na którym można umieszczać różnego rodzaju filmy. Jednak w nazwie umieszczonego pliku wideo znajduje się słowo kluczowe „remont tarasu”. Na pewno też znajduje się to słowo w tytule (oraz opisie) do tego filmu. I właśnie dlatego znalazło się też w linku do strony (linki są przeważnie tworzone z tytułów), a sama strona na drugiej pozycji w Google.

(Swoją drogą – umieszczanie filmów oraz odpowiednia optymalizacja opisów, tytułów i słów kluczowych na portalach typu spryciarze.pl oraz youtube.com pomoże Ci pozycjonować strony docelowe jak również pozwoli wylądować filmom na wysokich miejscach w Google.)

keyword-podstrona


 

Jak wygląda tworzenie linków w wordpressie?

W menu panelu administracyjnego wordpressa wybierz ‘Ustawienia’ – ‘bezpośrednie odnośniki’. Zaznacz ‘Własny format’ i obok wpisz /%postname/ przewiń na dół i zatwierdź.

To polecenie sprawi, że w linki do wpisów i stron będą tworzone na podstawie ich nazwy.

Można też tworzyć linki z datą – ja ostatnio, najczęściej przyjmuję właśnie takie ustawienia.

postname

Teraz po stworzeniu nowego wpisu lub strony możesz edytować link.

Przejdź do edycji wpisu lub strony. Poniżej miejsca gdzie wpisujesz tytuł, znajduje się bezpośredni odnośnik. Klikając edytuj możesz go zmienić.

edytuj-link


 

2. Tag <title> musi zawierać słowo kluczowe.

title-tag

title-tag-2

Sam tytuł ma bardzo duży wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli nie wierzysz to sprawdź. Wpisz w Google jakieś słowo do wyszukania i zobacz co się wyświetli. Większość wyników, jeśli nie wszystkie, będzie w tytule miała to hasło.

Tytuł nie powinien zawierać więcej niż około 10 słów i 60 znaków.

Powyżej przykład dla hasła „remont tarasu”. Słowo kluczowe w tytule równa się większej szansie na awans. Jeśli chcesz to pominąć to daruj sobie też dalsze zabiegi.

Tytuł powinien być unikalny. Przed przygotowaniem warto to sprawdzić.

 

Tagi <Meta description> i <Meta keywords> nie są już ponoć (mam wątpliwości) brane pod uwagę przez Google, natomiast nadal korzystają z nich niektóre wyszukiwarki więc nie warto z nich rezygnować.


 

Jak dodać Tag <title> w wordpressie?

Jeśli korzystasz z motywów graficznych Elegant Themes to w miejsce <title> jest automatycznie wstawiany tytuł twojego posta lub podstrony.

Jeśli nie korzystasz z Elegant Themes możesz zainstalować np. wtyczkę ‘All In One Seo Pack’ – Menu z lewej strony w panelu administracyjnym wordpressa – ‘Wtyczki’ – ‘Dodaj nową’ – wpisz nazwę wtyczki i wyszukaj, następnie zainstaluj.

Po instalacji i uruchomieniu przejdź do zakładki ‘Ustawienia’ (w menu z lewej strony), znajdź zainstalowaną wtyczkę. Aby ją uaktywnić zaznacz ‘Enable’ przy ‘Plugin Status’. W polu ‘Home Title’ wpisz swój tytuł (to właśnie znajdzie się w tag’u <Title> twojej strony głównej). Przewiń na dół strony i kliknij ‘Update options’.

W wordpressie, dzięki wtyczce All In One Seo Pack, tag <title> możesz również dodawać do podstron i wpisów. Przejdź do edycji wybranej strony lub wpisu, przewiń w dół i uzupełnij pola ‘title’, ‘description’ oraz ‘keyword’ w sekcji ‘All In One Seo Pack’.


 

3. Słowo kluczowe musi wystąpić w tagu H1, H2 i H3.

Najważniejszy jest Tag <H1>, następnie <H2> i <H3> – inaczej nazywane Nagłówkami.

Nagłówek <H3> można pominąć jeśli nie ma miejsca, w które można by go wpasować. Jednak jego obecność na pewno przełoży się na korzyść. Nagłówek nie powinien zawierać więcej niż 10 słów i nie powinien się powtarzać.

W wordpress’ie nagłówkiem H1 jest zazwyczaj tytuł wpisu. Do wstawienia w treść pozostaje wtedy tylko H2 i H3. Nagłówki H2, itd można powtarzać, zaznaczając nimi ważniejsze fragmenty w tekście.


 

4. Słowo kluczowe powinno wystąpić w pierwszym zdaniu.

Jeśli chcesz dopracować swoją stronę w 100% to słowo kluczowe powinno się znaleźć w pierwszym zdaniu.


 

 

5. Słowo kluczowe powinno wystąpić w ostatnim zdaniu.

Możesz dodać np. podsumowanie.

Słowo kluczowe umieszczone na początku i na końcu pokazuje dokładnie o czym piszesz na swojej stronie. Będzie to dobry początek i koniec, taki jak lubi Google.


 

6. Słowo kluczowe musi stanowić 1-3% całego tekstu.

To podstawowa reguła. Choć czasami również mogą wystąpić wyjątki. Zanim rozpoczniesz optymalizację swojej strony wpisz hasło kluczowe w Google i zbadaj ilość słów kluczowych na stronach konkurencji (tych w czołówce wyników). Jeśli przekraczają 3%, to Ty również postaraj się zwiększyć ich ilość.

Nigdy nie dopuść do tego aby tych słów było mniej niż 1%.

Ilość słów kluczowych sprawdzisz tutaj: http://tools.seobook.com/general/keyword-density/

Bezpośrednio na stronie pomoże Ci również SeoPressor – wtyczka do wordpressa, którą opisałem w dalszej części poradnika.

keyword-density

Na stronach oraz we wpisach używaj również słów bliskoznacznych (odmienionych, bez polskich znaków, itp.) do frazy kluczowej. Zalecane frazy podpowie Ci Narzędzie Planowania Słów Kluczowych Google AdWords – wpisujesz główną frazę do sprawdzenia, a w wynikach wyświetlą się również inne popularne, podobne frazy – możesz wybrać z nich kilka najpopularniejszych.


 

7. W treści strony musi wystąpić najmniej jeden link ze słowem kluczowym (anchor tekst) prowadzący do podstrony lub strony głównej w tej samej domenie.

To pokaże Google, że twoja strona mówi na temat słowa kluczowego i że na innej twojej podstronie można uzyskać więcej informacji.

Ponadto linki wewnętrzne również mogą mieć wpływ na pozycję strony w wynikach Google. Warto linkować ze stron i wpisów do innych artykułów na stronie lub do strony głównej (jeśli np. pozycjonujesz tylko stronę główną). Wskazujesz tym samym ważność podstron twojego serwisu – im więcej linków wewnętrznych do konkretnego miejsca, tym to miejsce wyda się ważniejsze wg Google.

Anchor tekst ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Należy go stosować zarówno w linkowaniu wewnętrznym (na stronie) jak i zewnętrznym (poza stroną, np. w katalogach SEO).

anchor-text


 

 

Jak dodać link z AnchorText w wordpressie?

Zaznacz fragment tekstu ze słowem kluczowym, z którego chcesz zrobić link, następnie kliknij przycisk ‘Wstaw/edytuj odnośnik’:

link1

Pojawi się okienko. W polu ‘Adres URL’ wprowadź adres strony, do której linkujesz, w polu ’Tytuł’ wprowadź opis ze słowem kluczowym, np:

link2


 

8. W treści strony umieść przynajmniej jeden link ze słowem kluczowym prowadzący do strony zewnętrznej dotyczącej tematu.

Dobrze aby strona do której odsyłasz miała wysoki PageRank i TrustRank, np. Wikipedia, YouTube, Facebook,…

Taki link może być ukryty, czyli sformatowany tak aby przypominał zwykły tekst, a nie link. Naszym celem nie jest przecież odesłanie czytelnika na obcą stronę, a jedynie pokazanie Google, że nasza strona niesie wartościową treść i odsyła do równie wartościowych stron, na których internauci będą mogli dowiedzieć się jeszcze więcej na temat.

Linkowi można nadać atrybut „nofollow”, dzięki czemu nie oddamy „wartości pozycjonerskiej” tym samym nie osłabimy własnej strony.

Z linkami wychodzącymi nie należy przesadzać. 1-3 linki w zupełności wystarczą, tym bardziej jeżeli będą to linki bez „nofollow”.


 

Jak ukryć link? Oto przykład:

<a style=”text-decoration:none;color:#000000;” href=”http://pl.wikipedia.org/

wiki/biuro-rachunkowe” rel=”nofollow”>biuro rachunkowe</a>

Tym sposobem zdefiniowaliśmy dla linku kolor czarny (#000000), href – adres strony do której odsyłamy, nofollow – nie podążaj za linkiem (dla robotów), biuro rachunkowe – anchor tekst.

PageRank strony można sprawdzić używając SEOquake, darmowego dodatku do przeglądarki FireFox lub wpisując w Google hasło ‘jak sprawdzić page rank’ – po przejściu do wybranego serwisu wpisz w wyznaczone miejsce adres strony jaką chcesz sprawdzić. Wynik satysfakcjonujący to jak dla mnie od 4 w górę.


 

Jak sformatować link w wordpressie?

Podczas edycji strony lub wpisu przejdź do zakładki ‘HTML’, odszukaj swój link i uzupełnij go o brakujące elementy.

link-zewn

‘Color’ uzupełnij kodem koloru czcionki na twojej stronie.

To jak sprawdzić kolor na twojej stronie wordpressa może zależeć od motywu graficznego jakiego używasz, choć najczęściej będziesz mógł to zrobić w arkuszu stylów CSS.

W tym celu przejdź do menu po lewej stronie, kliknij ‘Wygląd’ – ‘Edytor’. Z prawej strony pojawi się lista plików twojego motywu graficznego. Znajdź ‘Style’ – ‘Arkusz stylu’ i kliknij jeden raz lewym przyciskiem myszy. Odszukaj fragment ‘body {color: #……;}’:

body-color


 

9. Usuń ze strony wszystkie niepotrzebne linki prowadzące do obcych stron.

Linkuj tylko do stron wartościowych, powiązanych tematycznie z twoim serwisem. Jeśli będziesz linkował do stron słabych, do farm linków, itp. to możesz być pewny, że Google wyciągnie z tego wnioski, które na pozycji twojej strony odbiją się niekorzystnie.

Nie korzystaj z SWL’i tzw. Systemów Wymiany Linków. Jest to wg Wytycznych Google dla Webmasterów narzędzie niedozwolone w pozycjonowaniu i za jego używanie grozi kara w postaci filtra na stronę.


 

10. Umieść na stronie przynajmniej jeden obrazek ze słowem kluczowym w ALT i TITLE

Większość stron nie optymalizuje zdjęć. To błąd, który przekłada się na pozycję strony.

Najlepiej jeśli już nazwa obrazka zawiera słowo kluczowe.

alt-title


 

11. Przynajmniej po jednym słowie kluczowym musisz pogrubić, podkreślić i napisać kursywą – czyli pochylić.

Musisz wiedzieć, że Google nie patrzy tylko na treść. Analizuje również kod strony – czcionkę, jej rozmiar, kolor, itp. itd. Zadbaj więc o to, aby nie zabrakło podkreśleń, pogrubień i pochyleń. Wpłynie to również na lepszy wygląd twojej strony i jej czytelność.

Czytelność tekstu również przekłada się na pozycję strony. Google analizuje czas spędzony na stronie i lepiej ocenia te witryny, na których internauci spędzają więcej czasu. A więcej czasu spędzają na tych stronach, które są przyjazne dla oka.


 

12. Absolutnie minimalna ilość słów na stronie to około 500.

Kiedyś w pozycjonowaniu liczyły się głównie linki. Dziś coraz bardziej liczy się treść i jej wartość dla Internautów. Zazwyczaj aby przekazać wartościowe informacje potrzeba odpowiedniej ilości słów. Im więcej tym lepiej to wygląda. Dobry tekst powinien wg mnie mieć minimum 2-3 tys. znaków.

Dłuższa treść oznacza więcej informacji co pozytywnie wpłynie na pozycję twojej strony. Im więcej słów tym lepiej, Google kocha unikalną treść. Już samą treścią można przeskoczyć w wynikach wiele podlinkowanych stron, które treści mają mało. Pamiętaj jednak, że 2-4% to muszą być słowa kluczowe.


 

13. Nie oszczędzaj na hostingu.

Odpuść sobie darmowy hosting. Nic dobrego za darmo nie dostaniesz. Jeśli chcesz aby Google potraktowało Cię poważnie, to sam też poważnie się zachowuj.

Dla potrzeb pozycjonowania (jeśli będziesz budował zaplecze – dodatkowe strony na ten sam temat co strona główna, z których będziesz do niej linkował) mogą być Ci potrzebne 2 lub 3 serwery (ewentualnie jeden z kilkoma adresami ip).

Ja korzystam z hostingów:

  • GVO (ta firma w pakiecie daje szereg dodatkowych narzędzi marketingowych.). Głównie korzystam z ich autorespondera i pokoju webinarowego, ale hosting przy okazji również wykorzystuję.
  • Hekko – wg mnie najlepszy polski hosting z bardzo przyzwoitymi cenami. Mam na nim około 10 własnych stron. W cenie pakietu EasyPack+ (około 7zł miesięcznie) dostaniesz domenę z rozszerzeniem pl GRATIS.

 

14. Stwórz mapę strony i wyślij ją do Google.

Mapa strony to plik .xml, który ułatwi robotom wyszukiwarek indeksowanie wszystkich stron twojego serwisu.

Żeby stworzyć mapę strony zainstaluj w wordpressie wtyczkę ‘XML Sitemap’ i po prostu ją uruchom. Adresem twojej strony będzie http://www.domena/sitemap.xml W miejsce ‘domena’ wpisz oczywiście swoją domenę.

Zgłoszenie mapy do Google odbywa się poprzez ‘Narzędzie Dla Webmasterów’. Zaloguj się na swoje konto w Google, następnie przejdź na stronę https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl lub poszukaj przez Google.

narzedzia-dla-webmasterow

W Narzędziu Dla Webmasterów znajdź przycisk ‘Dodaj witrynę’ i uzupełnij wymagane informacje.

narzedzia-dla-webmasterow2

 

Mapę witryny dodasz w zakładce ‘Indeksowanie’ – ‘Mapy witryn’. Po kliknięciu przycisku dodaj, dopisz jej nazwę (najprawdopodobniej) sitemap.xml

narzedzia-dla-webmasterow3


 

 

15. Na stronie umieszczaj filmy z YouTube.

Google kocha video, tym bardziej gdy pochodzi ono z YouTube i najlepiej z twojego kanału, połączonego ze stroną i profilem Google Plus. Filmy zagnieżdżaj pomiędzy tekstem na stronie, raczej nie rób wpisów z samym video – dla Google przede wszystkim liczy się treść, a video może ją dodatkowo wzmocnić.


 

16. Połącz stronę z Profilem Google Plus, YouTube, Facebook, itp.

Publikuj wpisy na swoich profilach. Twoja strona zwiększy tzw. TrustRank – wskaźnik brany przez Google przy rankingowaniu stron.


 

17. Zapoznaj się ze Wskazówkami Dla Webmasterów Google

https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=pl – (jeśli link jest nieaktualny poszukaj w Google) te informacje powinieneś przeczytać kilka razy i dobrze je zapamiętać. To podstawowa wiedza niezbędna przy pozycjonowaniu stron.


 

18. Nie duplikuj treści i nie pozwól, żeby inni duplikowali twoje wpisy

Duplikowanie treści wpływa niekorzystnie na pozycję w wyszukiwarce.


 

19. Regularnie dodawaj nową treść na stronę.

Doświadczenia pokazują, że wyżej w wyszukiwarce publikowane są strony, które autorzy często aktualizują, do których dodają nowe artykuły. Dodanie wpisu minimum 1 raz w miesiącu to wg mnie minimum.


 

20. Pilnuj aby na twojej stronie nie było zepsutych linków

W WordPress’ie można się przed tym zabezpieczyć instalując wtyczkę ‚404 to Start’. Nieaktualne linki przekierują po kliknięciu na stronę główną.

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *